Waardecreatie spreekt voor zich; het creëren van waarde voor bijvoorbeeld je bedrijf en/of merk. Het zorgt voor een betrokken gevoel voor klanten en partners. Het geeft naam aan het bedrijf en zorgt voor een marktpositie. Het hoort een prioriteit te zijn voor elk bedrijf, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe creëer je de juiste waarde en hoe ga je ermee om?
Creëren van waarde
Een waarde voor je bedrijf is niet binnen één dag geregeld. Het vergt onderzoek en tijd, maar wees niet bang om deze investering te maken. Een waarde komt niet vanzelf, maar er zijn wel factoren om het de goede richting op te helpen. Je kan kijken naar de dagelijkse activiteiten zoals bijvoorbeeld nieuwe technologieën, afkomst van het product, coaching, productiefaciliteiten, bewustwording van milieu of management. Je kan hieruit belangrijke factoren opnoemen, zoals trouw zijn aan je partners. Andere voorbeelden van waarden zijn: gelijkheid, trouw, vrijheid, samenwerken, zelfstandigheid, behulpzaamheid, rechtvaardigheid of solidariteit.
Persoonlijke waarde
Maak eerst de keuze of je een persoonlijke waarde wilt betrekken in het bedrijf. Het kan helpen om het bedrijf of merk een ‘gezicht’ te geven, als dit ook passend is. Voorbeeld: je hebt een webshop met handgemaakte sieraden, dan is het gunstig om jezelf te laten zien en natuurlijk je passie te delen. Dit kan door middel van blogs, social media posts en video’s waarin jij de sieraden maakt. Als dit niet van toepassing is, zorg dan in ieder geval wel dat jij en eventuele medewerkers achter de waarde staan. Je hoeft het niet op iedereen te betrekken, maar het moet wel passend zijn in het bedrijf.
Positieve effecten van waardecreatie
Het hebben van een waarde in het bedrijf zorgt niet alleen voor een betere marktpositie, maar ook voor nieuwe inzichten van je producten en/of diensten. Je kan je vasthouden aan de waarde en je hebt een reden om hierop te focussen, want het is jouw waarde. Partners en klanten zullen je herkennen aan deze waarde en zich verbonden voelen met het bedrijf. Je trekt dus ook de doelgroep aan die deze waarde ook belangrijk vindt én jullie hebben meteen iets gemeen wat een grotere kans heeft op een fijne samenwerking.
Hulp nodig bij het creëren van een waarde voor jouw bedrijf? Stel gerust je vragen rondom waardecreatie en neem vrijblijvend contact met ons op!